Merj változtatni!

 

Burnout - Kiégés - Sándor Piroska mediátor

Néhány hete Sándor Piroska mediátor tanácsadó megosztotta velünk tapasztalatait arról, mennyire fontos, hogy egyes konfliktushelyzeteket szakszerű segítséggel próbáljunk feldolgozni, megoldani. Most közzétett gondolatai egy egyre inkább ránk nehezedő problémáról szólnak: a kiégésről. Hamár csak annyival segítesz magadon, hogy végigolvasod a szakember véleményét, már akkor tettél valamit! Ne állj meg! Merj változtatni! Merj tanácsot kérni!


Amikor felmerült az igény, hogy a kiégés szindrómáról írjak, öntelten azt gondoltam, hogy én, aki még mindig látom a felhők alakjában a boszorkányt, aki úgy tudok autózni a Zemplénben, hogy majd az árokba hajtok a egy fa szépségétől, és botrányosan tudok nevetni a barátnőimmel, mit is írhatnék a depresszióról, vagy az életuntságról. De ez nem volt mindig így, és tudom milyen érzés az, amikor az ember kilátástalan helyzetben van, amikor robotszerűen gyűri a hétköznapokat, és bedarálják a kötelességek.


Ma már tudom hol van az a pont, amikor ki kell törni, mert az embert lehúzza az örvény.

A kiégés, vagy angolul burnout, hosszú távú, fokozott érzelmi vagy fizikai megterhelés következtében létrejövő hitevesztett állapotot jelent.

A leglelkesebb embereket fenyegeti a legjobban, akik a legnagyobb energiát fektetik a vállalkozásukba, és a legtökéletesebb munkát akarják kiadni a kezükből. Ha pedig nem így alakul, önmagukat ostorozzák érte. Ugye ismerős? Pedig nem lehet egy életen át maximálisan teljesíteni.

Manapság óriási stressznek vannak kitéve a felsővezetők, a politikusok, a vállalkozók, multinacionális cégek dolgozói, de az orvosok, pedagógusok és a segítő szakmában dolgozók is.

A kiégés nem egy gyorsan bekövetkező „betegség", hanem egy folyamat következménye, ezért ha odafigyelünk magunkra és egymásra, még az elején meg lehet állítani. Ha azt látjuk egy családtagunkon, vagy munkatársunkon, hogy kimerült, unott, fásult, közönyös ajánljuk fel a segítségünket, vagy küldjük szakemberhez.

A stádiumai a következők:

  • Lelkesedés: magas érzelmi fokon, lelkesedéssel végzett örömteli munka
  • Stagnálás: csökkenő munkakedv, rutinszerű munkavégzés
  • Frusztráció: ingerlékenység, kimerültség
  • Apátia: fásult tekintet, unalom, közöny
  • Depresszió: teljes motivációvesztés, betegségek, befelé fordulás
  • Kiégettség: önpusztító szenvedélyek, (alkohol, drog, játékszenvedély) munkaképtelenség


A kiégésnek lehetnek belső, a személyiségből fakadó okai: ha valaki perfekcionista, túl magasra teszi magának a lécet, önbizalom hiányos, vagy ha állandó támadásnak van kitéve a munkahelyén, nem látja a munkája eredményét, sikertelen, túlhajszolt. De okozza a lassú, vagy épp túl gyors előmenetel, nagy felelősség, rideg munkahelyi környezet, kapcsolatok hiánya, monoton munkavégzés, alacsony elismerés, bizonytalanságban tartottság. Kiégettség érzést okozhat, ha valaki elszigetelten él és dolgozik, nincsenek barátokkal töltött programjai, ha valami hosszan fennálló, megoldhatatlannak vélt probléma nyomasztja, és belefásul.

Amint látjuk ezek mindennapos stressz tényezők az életünkben, ezért fontos, hogy időben megállítsuk ezt az önpusztító folyamatot. A munkaadóknak és munkavállalóknak figyelembe kell venniük, hogy nem használható ki a végsőkig a munkaerőnk, folyamatosan fel kell töltődni, hogy folytatni tudjuk a munkát.

A kiégés gyógyítása a kiváltó okok kivédésével, csökkentésével történhet. Ezt könnyű mondani, de a valóságban nehéz megvalósítani, hiszen nem léphetünk ki a munkából egyik napról a másikra, nem oldódnak meg a gondjaink egy varázsütéstől. Mégis lépéseket kell tenni, mert annál nehezebb a gyógyulás, minél előrehaladottabb stádiumban van a betegség. A kimerültséget még lehet egy kiadós alvással, hétvégi lazítással, környezetváltozással orvosolni. Ám az apátiás, depressziós fázis, és a szenvedélybetegségek gyógyítása hosszadalmas, keserves, és költséges.

Minden tevékenység, ami kizökkent, örömet szerez, legyen az bármilyen apróság, segít a lelki egyensúly fenntartásában. A munkahelyi csapatépítő tréningek összekovácsolhatják a munkatársakat. Más hozzáállással dolgoznak az emberek, ha jobban megismerik egymást a munkahelyen kívül is. A természetszeretet, a sport, egy jó könyv, film, a gyerekek őszinte társasága mind-mind jó hatással vannak testre és lélekre. A belső hozzáállásunkon is változtatni kell, tudni kell nemet mondani, és néha lemondani a tökéletességről, elfogadni az elégségest, elfogadni a hibázást. Vizsgáljuk meg az értékrendünket, és lehet, hogy változtatnunk kell a fontossági sorrenden. Esténként csináljunk egy gyors összesítést a napunkról, és ha a „ma még nem nevettem" jön ki, gyorsan pótoljuk be. A humor nagy feszültségoldó. Az alkohol vagy drog jó gyorssegélynek tűnik, de itt nem ecsetelem a hosszú távú romboló hatását. Nagyon hatásos, - és nem véletlenül van Amerikában, általunk még mindig lenézetten, szinte mindenkinek pszichológusa, - ha hetente egyszer valakinek kibeszélhetjük az épp aktuális problémáinkat. A „kibeszélés" könnyít a lelkiismereten, rendezi a gondolatainkat, kisebbíti a problémák jelentőségét. Ezt a lelki karbantartást mindenkinek folyamatosan végeznie kellene.

A kiégésig, főleg annak előrehaladott stádiumáig senkinek nem lenne nem szabad eljutni. Idejében tegyünk lépéseketl a testi-lelki egészségünkért.


Forrás: www.tiaramagazin.hu